Is JUDO wel veilig?
We doen alle mogelijke moeite om onze judolessen zo veilig mogelijk te laten verlopen. 

Waarom zijn de proeflessen gratis?
Om vrijblijvend kennis te maken met JUDO 

Hoe vaak mag ik gratis JUDO lessen volgen?
Ieder kind is natuurlijk anders, wij willen dan ook zeker van zijn dat iedereen op zijn gemak voelt voordat hij/zij lid wordt van onze vereniging.

Wat moet ik aan doen tijdens een proefles?
Gemakkelijk sportkleding is voldoende.

Moet ik me aanmelden voor de proeflessen?
Niet nodig, hierbeneden vind je de locaties en de trainingstijden, je bent dan ook van harte welkom.

Mag mijn vader/moeder/opa/oma meekijken?
Natuurlijk! Maar.. we stellen er wel prijs op dat iedereen stil is tijdens de les, en zich ook niet met het lesverloop bezighoudt.

Mag ik foto’s maken in de dojo? 
Ja, in principe wel, maar alleen voor prive-doeleinden. Denk aan de AVG wet. Er zijn judoka’s die niet op de foto willen, of mogen.
Dat respecteren we zonder voorbehoud, en we verwachten dat u dat ook doet. 
Het gebruik van flitsers is helaas niet toegestaan.

Bij Budosport Parkstad en Banzai Simpelveld kun je judo beoefenen vanaf 3,5  jaar.

Mocht je vraag hier niet bij staan, schroom dan niet om contact op te nemen of beter nog, langs te komen!

Wil jij ook starten met Judo of Jiu jitsu bij de ‘Leukste sportvereniging van Parkstad ‘. Werken aan je zelfvertrouwen, leren samenwerken, sterker worden, lekker stoeien of gewoon beginnen met een nieuwe sport.

Kom vrijblijvend meedoen met Judo en Jiu Jitsu training op Maandag, Dinsdag, Woensdag, Vrijdag en Zaterdag onder deskundige leiding van Peter en Brandon Vluggen, Bart van Drunen en Richard van der Sluis. Naast de motorische ontwikkeling wordt ook de sociaal-emotionele ontwikkeling gestimuleerd. Bij Budosport Parkstad en Banzai Simpelveld staan plezier, vertrouwen en weerbaarheid voorop. De lessen voldoen dan ook aan de volgende criteriums:

– Binnen een veilige setting stoeien;

– Grenzen stellen en elkaars grenzen respecteren;

– Op een constructieve manier feedback geven aan elkaar;

– Respect hebben voor jezelf en elkaar;

– Weerbaarder worden binnen allerlei soorten situaties;

– Discipline en beheersing zodat zij betere keuzes in het leven kunnen maken;

– Vertrouwen in jezelf en elkaar hebben;

– Hoe je met elkaar kunt samenwerken.

 Gemakkelijke kleding is voldoende.

Kom je ook vrijblijvend een aantal lessen mee doen?

Zeven redenen waarom judo en jiu jitsu zo goed is voor kinderen:

  1. Het overwint angsten, ze leren vallen en weer opstaan zonder zich pijn te doen.
  2. Ze werken aan hun motorische en conditionele ontwikkeling, op een speelse manier lopen, springen, rollen ze terwijl ze aan hun fysiek werken.
  3. Ze leren assertief zijn en het is heel goed voor hun weerbaarheid. Ze worden er sterker van, zowel fysiek als qua zelfvertrouwen.
  4. Ze leren zich beter concentreren en leren doorzetten. Ook al hebben ze eens meer zin om thuis te gamen, als ze dan toch op de mat komen zijn ze dolgelukkig dat ze zich kunnen uitleven.
  5. Respect is heel belangrijk op de mat. Het is een genot om te zien hoe de opgeleide judo en jiu jitsu trainers de waarden van het judo en jiu jitsu over brengen. Plezier en respect gaan echt hand in hand in onze vereniging.
  6. Judo en Jiu Jitsu is, in tegenstelling tot wat sommigen denken, een medicijn tegen geweld en agressie. Omdat judo en jiu jitsu steeds beheersing uitdraagt, leert een Budoka juist een gevecht buiten de dojo (oefenzaal) te vermijden.
  7. Ze ‘horen’ ergens bij en worden socialere beestjes, het groepsgevoel is zo sterk aanwezig in de club en ze maken er vriendjes.

Graag wil ik jullie informeren over Judo. JUDO is een Japanse verdedigingssport. De Japanse sport judo is een sport voor jong en oud en voor jongens en meisjes. Een judoka gebruikt de kracht van zijn tegenstander om deze te gebruiken. Judo werd door Jigoro Kano (1860-1932) uitgevonden vanuit de Japanse vechtkunst Jiu-Jitsu en het is niet zomaar een sport. Het judo werd in Nederland pas populair toen Anton Geesink in 1961 wereldkampioen werd.

Kano beschouwde het Judo zelfs als een opvoedkundige methode. Door judo leer je positief om te gaan met je agressie en judo is bovendien netjes. Je leert je tegenstander te overnemen zonder hem/haar te blesseren. Bij judo staat zelfbeheersing in het midden, waarbij de geestelijke, lichamelijke en motorische ontwikkeling boven aan staat. Het leren omgaan met winnen en verliezen en respect hebben voor de tegenstander is een basis om veilig met elkaar te kunnen judoën. Kinderen met weinig zelfvertrouwen, krijgen meer vertrouwen in hun zelf als ze judo gaan doen.

Jigoro Kano hanteerde bij JUDO 2 principes Seiryoku Zenyo en Jita Kyoei bij het begeleiden van de kinderen.

Seiryoku zenyo:

Hiermee bedoelde Kano o.a. dat je mee moet geven met de kracht van een ander, waardoor je met zo min mogelijk inspanning een zo groot mogelijk resultaat kent bereiken.

Jita kyoei:

Dit bedoelde Jigoro Kano met het judo proberen een zo goed mogelijk mens te worden en op die manier bijdragen aan een betere maatschappij. Kano zei dat je Judo kan oefenen en als levenswijze buiten de tatami (judomat) kan toepassen. Het beheersen van de kunst van het Judo en respect hebben, verbeter jezelf, tot welzijn van de medemens.

Waarom uw zoon/dochter op judo?

De judosport levert een belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling van de sociale vaardigheden bij kinderen en bied vooral een mogelijkheid om kinderen te helpen bij hun lichamelijke en geestelijke opvoeding. Ook levert judo een positieve bijdrage aan het zelfvertrouwen en de zelfbeheersing van een kind en de mate waarin het rekening houdt met anderen. De positieve bijdrage van judo wordt veroorzaakt door een aantal kenmerken van de judosport zoals, het karakter, samenwerking en fysieke element.

Drukke kinderen hebben structuur en strakke begeleiding nodig: Judo is een sport waarbij normen en waarde hoog in het vaandel staan. Dit kan alleen met een goede structuur en strakke begeleiding. Bij judo gaat het om het spel. Het plezier dat kinderen aan sport beleven is een primair les doel. De kinderen moeten naar hartenlust kunnen bewegen. Het is van belang dat dit in een sociale en goede sfeer gebeurt zodat het kind zich thuis voelt op de mat. Rekening houden met elkaar is een goeie eigenschap bij het judo.

Een judovriendje heb je nodig om mee te judoën, “Judo doe je altijd met z’n twee”, en op je judovriendje moet je zuinig zijn. Elkaar geen pijn doen en elkaar ophouden bij het werpen zijn voorbeelden waar de jeugd in het judospel mee moet leren omgaan. Daarbij is ook vertrouwen belangrijk. De kinderen moeten zich goed gaan voelen voor elkaars veiligheid en welbevinden.

Mijn Conclusie

Zo blijkt dat judo veelal blijkt tot meer weerbaarheid, zelfvertrouwen, respect, motoriek, structuur en sociale vaardigheden ontwikkeld worden. De kinderen leren omgaan met agressie en geweld, omgaan met groepsdruk en zelfbeeld komt aan de orde. Door het stoeien kunnen de kinderen hun fysieke en emotionele gevoelens op een speelse en sociale manier leren kennen. Stoeien kan hiervoor van grote waarde zijn voor de ontwikkeling van het kind en wanneer de kinderen de 2 principes van Judo hanteert levert dit met zekerheid een bijdrage aan een betere maatschappij.

Hier in de buurt zoals Banzai Simpelveld en Budosport Parkstad zijn verenigingen die de principes van Jigoro Kano dan ook met verve toepassen tijdens de trainingen.

Judo is een Japanse verdedigingssport. Deze sport is ongeveer 120 jaar geleden uitgevonden door de japanner Jigoro Kano. Hij wilde een wedstrijdsport ontwikkelen die ongevaarlijk was en ook veel plezier zou schenken. Hij haalde de gevaarlijke technieken zoals de been- en nekklemmen en ook de schoppen en het slaan uit het jiu-jitsu en noemde het judo. Het judo kwam rond 1945 naar Europa (toen jullie opa en oma klein waren). Het werd in Nederland pas populair toen Anton Geesink in 1961 wereldkampioen werd. Misschien hebben jullie ook wel gehoord van Mark Huizinga die op de Olympische Spelen in 2000 een gouden medaille heeft gewonnen.

Duizenden judoka’s beoefenen in de recreatieve sfeer met veel enthousiasme de judosport. Judo is voor jong en oud en voor zowel meisjes als jongens. Een van de belangrijkste uitspraken van Jigoro Kano luidt: ‘Judo kun je alleen maar leren door het te doen!’

Het beoefenen van JUDO  is vooral een mogelijkheid om kinderen te helpen bij hun lichamelijke en geestelijke ontwikkeling Het is een belangrijk didactisch aandachtspunt dat tijdens de JUDO rekening wordt gehouden met de belevingswereld van het kind Door het stoeien kan het kind zijn fysieke en emotionele mogelijkheden op een speelse -en sociale wijze leren kennen. Stoeien kan daardoor van grote waarde zijn voor de ontwikkeling van het kind. 

Voor veel ouders is JUDO vaak niet meer dan een vorm van gereglementeerd stoeien waaraan hun kind, vaak vanwege de hedendaagse gedragsproblematiek, grote behoefte heeft. Stoeien is een belangrijk grondkenmerk van het judo. Bij jeugdjudo gaat het om het spel. Het plezier dat kinderen hieraan beleven beschouwen wij als een primair les doel.

Een kind moet naar hartenlust kunnen bewegen. Het is van belang dat dit in een goede en geborgen sfeer gebeurt zodat het kind zich veilig voelt op de mat. Een dergelijke veilige basis is het fundament voor een ontspannen les, waarin het lesdoel en plezier in het spelletje kan worden gerealiseerd.

Rekening houden met elkaar loopt als een rode draad door het judo. Vanaf de eerste les is dat een leerdoel. Een judovriendje heb je nodig om mee te judoën, “Judo is duo”, en op je judovriendje moet je zuinig zijn.

Hoe knoop ik een band
De band die een judoka draagt dient ervoor om de judogi (judojas) dicht te houden en de kleur geeft aan hoe ver je al bent met judo. Je begint met de witte band, voor elk bandexamen moet je een aantal grepen en worpen kennen. Hoe hoger je komt hoe meer worpen en grepen je moet kunnen en kennen. De grepen worden steeds moeilijker. Judoka’s tot 15 jaar kunnen ook slippen halen, dit zijn tussenstapjes tot een bandexamen. Als je nog maar de helft van de grepen voor de gele band weet, krijg je de gele slip. Vanaf 3,5 jaar kan je al op judo en je ziet ook wel ouderen boven de 60 jaar die nog aan judo doen. Voor sommige kinderen vindt de dokter het goed dat je op judo gaat want je leert lekker met elkaar stoeien zonder elkaar pijn te doen. Daarnaast leer je goed bewegen en goed luisteren. Ook krijg je er zelfvertrouwen van en leer je wat winnen en verliezen is.

Het is dan ook van belang dat we binnen onze vereniging of school aandacht besteden aan een correcte omgang met onze medesporters cq leerlingen en andere betrokkenen in de sport. Deze correcte omgang is gebaseerd op sportiviteit en respect.

Er is sprake van sportiviteit en respect wanneer leerlingen zich houden aan de geschreven en ongeschreven regels van de (vecht)sport in het algemeen en hun club in het bijzonder. Dit vraagt om de wil zich te houden aan de regels, maar ook om de mogelijkheid zich te kunnen houden aan de regels (kennis van regels).

Het beoefenen van JUDO onder andere leidt tot: ontwikkeling van moreel besef, respect, discipline, angstvermindering, meer doorzettingsvermogen, meer zelfvertrouwen, een vermindering van problematisch agressief gedrag (pesten, vandalisme, geweldsmisdrijven). Dit heeft direct betrekking op sportiviteit en respect.

  • Alleen zonder pijn is het fijn. 
    Alles wat pijn kan doen is verboden
  • Stop is stop.
    Je moet direct stoppen als er wordt afgeklopt. Dat mag niet in het gezicht want…..
  • Niet in het gezicht verplicht.
    Je mag niet met je hand(en) of voet(en) in het gezicht van de andere judoka komen.
  • Geen hoofd wordt geroofd.
    Je mag nooit alleen maar het hoofd vasthouden van de ander.
  • Beter aaien dan klemmen of verdraaien.
    De grepen en worpen die het minst veilig zijn, mag je alleen leren gebruiken als je lang genoeg op judo zit.
  • Judo doe je alleen op de judomat.
    Niet op straat dus.
  • Je moet schoon zijn en niets dragen of doen wat gevaarlijk kan zijn voor jezelf of voor anderen.

Elkaar geen pijn doen en elkaar ophouden bij het werpen zijn voorbeelden waar de jeugd in het judospel mee moet leren omgaan. Daarbij is wederzijds vertrouwen belangrijk. De kinderen moeten zich verantwoordelijk gaan voelen voor elkaars veiligheid en welbevinden. Dat klinkt misschien beladen, maar in de judosport is dat heel normaal.

Tijdens de JUDOlessen gaan de sterke judoka’s zich (leren) aanpassen aan de wat zwakkere -of minder technische judoka. Vaak vinden kinderen het zelfs leuk om een nieuweling of mindere judoka te helpen. Op deze wijze kan iedereen op zijn manier deelnemen aan een JUDO les. Of hij groot, klein, dik, dun, sterk of minder sterk is, wordt dan van ondergeschikt belang.

Bij Budosport Parkstad en Banzai Simpelveld kun je judo beoefenen vanaf 3,5  jaar.

Dr. Jigoro Kano, grondlegger van het moderne judo, is geboren in Mikage, Japan. Aan het einde van de 19e eeuw bekwaamde Jigoro Kano (geboren 28 oktober 1860 en overleed aan een longontsteking op de terugreis van Cairo naar Japan aan boord van de S.S. Hikawa Maru op 4 mei 1938) zich in het Tenshin Shinyo Ryu and Kito Ryu Jiu Jitsu en kwam hij op het idee om een aantal goede punten te combineren tot nieuwe technieken.Dat geheel noemde hij eerst Jiudo en Kano Jiu Jitsu, maar al gauw werd dat “Judo”. De naam Judo is niet door Kano Jigoro uitgevonden. Al ongeveer twee eeuwen voordat Kano zijn (Kodokan) Judo introduceerde, is het woord Judo al in de Japanse en/of Chinese literatuur terug te vinden. Hierbij werd het vooral in verband gebracht met de Jikishin Ryu.

Echter, Kano blies de term nieuw leven in. Kano zelf zei hierover: Ju betekent zacht of meegeven, en do weg of principe. De algemene vertaling die normaal gesproken aan Judo wordt gehangen is ‘weg van de souplesse of zachtaardigheid’.

Judo heeft zijn oorsprong voor een groot deel in het Jiu Jitsu. In 1882 stichten Kano zijn eigen school: het Kodokan Judo Instituut dat nu nog steeds de autoriteit is op het gebied van Judo. De populariteit van Judo binnen Japan steeg voor het eerst toen in 1886 een Judo team bleek te kunnen winnen van de toentertijd beste Jiu-Jitsu school. Vanaf toen werd Judo internationaal verspreid.

In 1964 (Anton Geesink werd Olympisch kampioen) werd het zelfs een deel van de Olympische Spelen bij de mannen en in 1992 bij de vrouwen. Kodokan betekent namelijk school waar de weg bestuurd wordt, waarbij de weg volgens Kano zelf het concept van het leven zelf is. Dit geeft dan ook meteen aan dat het Kodokan Judo volgens Kano niet alleen het doen van technieken is, maar dat het onlosmakelijk met het leven van de beoefenaar verbonden moet zijn (de weg van het leven).

Wat het doel ook is, het kan het best bereikt worden door het beste of meest efficiënte gebruikt van lichaam en geest voor dat doel.

Kano geeft hiermee dus ook weer aan dat niet alleen het lichaam, maar ook (juist?!) de geest getraind moet worden. Ook in het omschrijven van het doel van judo, geeft Kano weer aan dat niet alleen het fysieke maar ook het mentale getraind moet worden: Het doel van judo is om de fysieke en mentale kracht het meest efficiënt te gebruiken.

Het trainen hiervan is om de ware mening van het leven te begrijpen door middel van mentale en fysieke training van aanval en verdediging. Je moet jezelf ontwikkelen als een persoon en een nuttige burger voor de maatschappij worden.

Kodokan Judo heeft dan ook 2 principes:  Seiryoku zen yo en Jita kyoei.
Deze stellingen worden (kort en krachtig) in de onderstaande regels verder toegelicht.

Seiryoku zenyo:
Hiermee bedoelde Kano o.a. dat je mee moet geven met de kracht van een ander, waardoor je met zo min mogelijk inspanning een zo groot mogelijk resultaat kent bereiken.

Jita kyoei:
Via het Judo proberen een zo goed mogelijk mens te worden en op die manier bijdragen aan een betere maatschappij.

Kano dacht dat je door Judo met zijn principes te beoefenen het ten goede komt aan de samenleving als deze is samengesteld uit evenwichtige mensen. Gedisciplineerd handelen, respect en beheersing tonen in alle omstandigheden, zijn voorbeelden die men in het Judo kan oefenen en als levenswijze buiten de tatami (=judomat) kan toepassen.

De pedagogisch geschoolde en filosofisch gevormde Kano had met zijn Judo duidelijke bedoelingen. Hij wilde het Jiu-Jitsu, een methode van aanval en verdediging met als enig doel de tegenstander te overwinnen, een ander moraal geven niet het uitschakelen en daarmee overwinnen van de tegenstander moest het doel zijn, maar beheersing van de kunst van het Judo en respect, op de weg naar een hoger doel: verbeter jezelf, tot welzijn van de medemens.

Bij een judowedstrijd moet je de tegenstander met een worp, houdgreep, armklem of verwurging proberen te overwinnen. Voordat een wedstrijd begint moet je eerst gewogen worden. Je moet namelijk tegen andere jongens of meisjes die ongeveer net zo zwaar zijn als jij. Als de wedstrijd begint moet je elkaar groeten. Dan begint de wedstrijd en probeer je de tegenstander op de grond te krijgen. Het is niet gevaarlijk want een judoka leert eerst hoe je moet vallen zonder pijn te doen. Wanneer je de judotechniek goed beheerst, kost het nauwelijks kracht om je tegenstander op zijn rug op de mat te gooien. Je moet er wel voor zorgen dat die tegenstander niet verkeerd op de judomat stuitert. Dit leert de sensei (judoleraar) je vanaf de eerst les.Duizenden judoka’s beoefenen in de recreatieve sfeer met veel enthousiasme de judosport. Judo is voor jong en oud en voor zowel meisjes als jongens. Een van de belangrijkste uitspraken van Jigoro Kano luidt: ‘Judo kun je alleen maar leren door het te doen!’

Dojo bij de Klimpaal Bredeschool

Scheelenstraat 100
6369 VZ Simpelveld

Groep 1
3,5 jaar t/m 6 jaar
18.00 t/m 18.45 uur
Groep 2
7 jaar t/m 11 jaar
18.45 t/m 19.45 uur
Groep 3
Vanaf 12 jaar
19.45 t/m 20.45 uur

klik hier voor de routeplanner
Broederschool Molenberg

Kerkraderweg 7
6416 CC Heerlen

Groep 1 + 2
5 jaar t/m 9 jaar
17.30 t/m 18.15 uur
Groep 3
7 jaar t/m 11 jaar
18.15 t/m 19.00 uur
Groep 4 + 5
10 t/m 85 jaar 
19.00 t/m 19.45 uur

klik hier voor de routeplanner
Dojo bij de Klimpaal Bredeschool

Scheelenstraat 100
6369 VZ Simpelveld

Groep 1
3,5 jaar t/m 6 jaar
18.00 t/m 18.45 uur
Groep 2
7 jaar t/m 11 jaar
18.45 t/m 19.45 uur
Groep 3
Vanaf 12 jaar
19.45 t/m 20.45 uur

klik hier voor de routeplanner
 

Geen JUDO les

Broederschool Molenberg

Kerkraderweg 7
6416 CC Heerlen

JUDO wedstrijd – selectie training
18.30 t/m 19.30 uur

klik hier voor de routeplanner
 

Dojo  Gymzaal Vullingsweg 175   6418 HS Heerlen

Groep 1
3.5 jaar t/m 6 jaar
08.30 t/m 09.15 uur
Groep 2
7 jaar t/m 9 jaar 
09.15 t/m 10.00 uur
Groep 3
8 jaar t/m 10 jaar
10.00 t/m 10.45 uur 
Groep 4
10 jaar t/m 13 jaar
10.45 t/m 11.30 uur

Groep 5 
11 jaar  t/m 85 jaar 
11.30 t/m 12.30 uur

Touwklimmen en krachttraining
voor iedereen toegankelijk
12.30 t/m 13.30 uur  

klik hier voor de routeplanner

Judo wedstrijden of stages

3e Dan Judo / 6e Dan Jiu Jitsu
JBN Gediplomeerd
Judoleraar B
Jiu Jitsu leraar B
Voorzitter van de DGCJJ Limburg
Nationaal examinator

Auteur :
Kansetsu waza boek

Geïllustreerde versie van het
Ebo no kata boek

My WorkouT boek

e-mail: peter@judoparkstad.nl

2e DAN Judo en 1e Kyu Jiu Jitsu
Dojo assistent
Coach Judo
Medaillewinnaar op de Limburgse Kampioenschappen

1e DAN Judo en 2e DAN Jiu Jitsu
JBN scheidsrechter
Dojo assistent
Coach Judo

Contact formulier
Meld je nu aan geheel vrijblijvend voor een aantal proeflessen en kom meedoen bij de leukste verenigingen van Parkstad!

Postadres:
Asterstraat 7  6351BR   Bocholtz

Contact:
peter@judoparkstad.nl

KVK:
Budosport Parkstad 66145260
Banzai Simpelveld    40187922

JBN verenigingsnummer:
Budosport Parkstad D2SQ11F
Banzai Simpelveld    D2SP62Q

Bankgegevens:
Budosport Parkstad   NL69RABO0310464773
Banzai Simpelveld      NL43RABO0147588952